Aplikacje mobilne

W dzisiejszym świecie korzystanie z mobilnego Internetu w dowolnym miejscu staje się jedną z podstawowych codziennych czynności. Nie jest to fenomen, który dotyczy jedynie Stanów Zjednoczonych czy Europy Zachodniej, zgodnie z badaniami Reaserch.NK już prawie 40% polskich internautów korzysta z Internetu mobilnego (maj, 2012). Można zatem zaryzykować stwierdzenie, iż jeśli dany użytkownik posiada dostęp do sieci na przykład w smartfonie, to zazwyczaj chętnie z niego korzysta. Dużą popularnością cieszą się także darmowe hotspoty w kluczowych punktach przestrzeni miejskiej.

Podobnie kształtują się wyniki Reaserch.NK dotyczące aplikacji mobilnych. W grupie osób, które regularnie korzystają z mobilnego dostępu do Internetu, aż 13% często wybiera aplikacje mobilne, 24% korzysta z nich od czasu do czasu, a 25% deklaruje, że robi to rzadko. Jak widać użytkownicy powoli, ale sukcesywnie przekonują się do aplikacji mobilnych. Tym samym, jeżeli mają taką możliwość, rezygnują z mobilnych przeglądarek internetowych, gdyż większość stron zbyt długo ładuje się na urządzeniach przenośnych.

Z badania MEC Analytics & Insight (czerwiec 2012) wynika, iż już ponad połowa polskich internautów korzysta z Internetu za pośrednictwem smartfona, to cztery razy więcej niż w 2011r.

Natomiast najnowsze badania MEC Analytics & Insight z lipca 2012, które przeprowadzono na 3365 internautach, potwierdzają, iż 80% z nich posiada telefon klasy smartfon, a 64% korzysta z Internetu za jego pośrednictwem. Analitycy MEC podkreślają wielki skok ilości użytkowników, który nastąpił między rokiem 2011 a 2012 w korzystaniu z Internetu w smartfonie. W 2011 roku użytkowników komórkowego Internetu było zaledwie 14%, w 2012 roku liczba ta wynosi już 52%.

Mobilewalla, firma zajmująca się analityką rynku mobilnego, na początku grudnia 2011 roku poinformowała, że łącznie, na najpopularniejszych platformach mobilnych (iOS, Android, BlackBerry oraz Windows Phone 7), jest już prawie milion aplikacji.

Zgodnie z prognozami przedstawionymi w raporcie „Mobilne trendy globalne” (autorstwa Tomasza Świderka), w 2015 roku udział smartfonów w sprzedaży telefonów komórkowych w Polsce wyniesie 60%, podczas gdy w 2008 roku wyniósł on jedynie 3%, zatem popyt na aplikacje mobilne będzie stale wzrastać.

Reasumując, za użyciem kanału mobilnego w celach promocyjno-marketingowych i funkcjonalnych przemawiają ważkie argumenty:

  • Ponad 50 milionów zarejestrowanych kart SIM na terenie kraju (dane GUS z końca 2011 roku);
  • Rosnąca liczba użytkowników smartfonów w Polsce;
  • Duża siła nabywcza posiadaczy najnowszych modeli smartfonów;
  • Możliwość stworzenia wiarygodnej bazy danych o użytkownikach aplikacji mobilnej;
  • Bezpośrednia komunikacja z klientem.
  • Ułatwienie klientom dostępu do oferty (telefon komórkowy to urządzenie, które użytkownik ma zazwyczaj ze sobą, w odróżnieniu od laptopa lub notebooka).